Ένας βετεράνος της Πολιτικής Προστασίας στο City Status

Ένας βετεράνος της Πολιτικής Προστασίας στο City Status

Πρόεδρος Συλλόγου χειριστών μηχανημάτων έργων, Εντεταλμένος Νομαρχιακός Σύμβουλος Μαγνησίας, Υπεύθυνος Πολιτικής Προστασίας Ν. Μαγνησίας, Αντιδήμαρχος Καθαριότητας – Ανακύκλωσης – Πολιτικής Προστασίας – Πρασίνου – Δημοτικής Αστυνομίας, Αντιδήμαρχος Δ. Ενοτήτων Βόλου – Ν. Ιωνίας – Αισωνίας και Δημοτικών Κοιμητηρίων του Δήμου Βόλου. Ένας άνθρωπος γνωστός για τους αγώνες του, που το όνομά του έχει συνδεθεί όσο λίγων με την πολιτική προστασία, ο λόγος για τον κ. Χαράλαμπο Τσαμπάζη. 

Πόσο δύσκολο και επίπονο είναι για εσάς προσωπικά, που προΐστασθε ενός τόσο νευραλγικού τομέα; 

Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ Α ΄& Β ΄Βαθμού)  στην άσκηση Πολιτικής Προστασίας είναι σαφής και προσδιορίζεται από τον Ν. 3013/2002 αλλά και από την ύπαρξη και λειτουργία των Υπηρεσιών. Για το σκοπό αυτό συντάχθηκε το Γενικό Σχέδιο με τη συνθηματική λέξη «Ξενοκράτης» με το οποίο διαμορφώνεται ένα σύστημα αποτελεσματικής αντιμετώπισης καταστροφικών φαινομένων για την προστασία της ζωής, της υγείας και της περιουσίας των πολιτών, καθώς και η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Ο «Ξενοκράτης» συντάχθηκε από τη ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ με την Υ.Α. 1299/2003 (ΦΕΚ 423 Β΄/10-4-2003) και αναθεωρήθηκε με συμπληρωματική Υ.Α. 3384/2006 (ΦΕΚ 776/28-6-06) με την οποία εγκρίθηκε το Ειδικό Σχέδιο «Διαχείριση Ανθρώπινων Απωλειών». 
Η μεγάλη ευθύνη μας είναι στο συντονισμό και τη διαχείριση μιας κρίσης. Αυτό σημαίνει ότι πρώτα πρέπει να προστατεύσουμε τη ζωή των πολιτών μας και τις περιουσίες τους. Αυτό και μόνο είναι ένα έργο που χρειάζεται καθημερινή εγρήγορση αλλά και μεγάλη ευθύνη για την σωστή διαχείριση της κρίσης. Έτσι λοιπόν με σωστό συντονισμό και συνεργασία όλων, περιορίζουμε τις όποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουμε. 
Σ΄ αυτό το κομμάτι πράγματι υπάρχει δυσκολία, αλλά προσπαθούμε μέσα από τις δράσεις μας να πείσουμε για τις μεγάλες ευθύνες που έχουν οι εμπλεκόμενοι φορείς και Δήμοι. 

Επειδή το έργο σας βασίζεται κατά κύριο λόγο στη συνεργασία. Εκτιμάτε ότι η συνεργασία σας με τις υπηρεσίες κινήθηκε στα επίπεδα που επιθυμούσατε όλα αυτά τα χρόνια; 

Ο ρόλος της Πολιτικής Προστασίας σε επίπεδο Περιφέρειας και Δήμου έγκειται στο συντονισμό και τη διαχείριση των υπηρεσιών και φορέων που εμπλέκονται σε μία κρίση. Έτσι ,λοιπόν, ο συντονισμός για μας, αποτελεί μία από τις βασικότερες αρχές προγραμματισμού και διαχείρισης των εκτάκτων καταστάσεων, ιδίως αν λάβουμε υπόψη το συνωστισμό στελεχών, υπηρεσιών και μηχανημάτων, που πολλές φορές κατακλύζουν τον τόπο της καταστροφής, Συγχρόνως όμως, λόγω της πολυπλοκότητας που παρουσιάζουν τα ακραία καιρικά φαινόμενα και οι καταστάσεις εκτάκτων αναγκών, ο συντονισμός για να έχει τα αποτελέσματα που αναμένονται, προϋποθέτει συνεργασίες μεταξύ των Δήμων, των φορέων, με συγκεκριμένους και ξεκάθαρους ρόλους, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωση μιας καταστροφής. 
Στόχος των Περιφερειών και των Δήμων πρέπει  να  είναι η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης και ένας μηχανισμός σε κάθε Δήμο (και αυτό το ζητούμε μέσα από τα Μνημόνια Ενεργειών για κάθε φυσική καταστροφή), που να είναι σε θέση να επιτελεί ουσιαστικό ρόλο στην αντιμετώπιση των φαινομένων αυτών, στο μέτρο του ανθρωπίνως εφικτού και να αίρει τις όποιες επικινδυνότητες για τον πολίτη. Θεωρώ, λοιπόν, πως με πολλούς Δήμους στο Νομό μας, στο βαθμό που χρειάστηκε να συνεργαστούμε, είχαμε θετικά αποτελέσματα και αυτό φαίνεται γιατί έχουν αντιληφθεί τις ευθύνες έναντι των δημοτών τους . 

 Η πολιτεία είναι συνεργάσιμη; Που ξεκινούν και σταματούν οι αρμοδιότητες του καθενός; 

Η σημερινή πραγματικότητα έχει δείξει τη μεγάλη σημασία της ύπαρξης ενός αποτελεσματικού μηχανισμού ταχείας και συντονισμένης αντίδρασης σε περίπτωση φυσικών και ανθρωπογενών καταστροφών. 
Η πολιτεία είναι συνεργάσιμη διότι έχει την ευθύνη στο μέτρο  υλοποίησης του κεντρικού σχεδιασμού (σχέδιο ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ – Νόμος 3013/2002) εκπονεί ειδικά σχέδια για κάθε κίνδυνο και βάση αυτών εκδίδει κάθε χρόνο εγκυκλίους που αφορούν τον Σχεδιασμό και δράσεις Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση εκτάκτων φυσικών φαινομένων (π.χ. δασικές πυρκαγιές, πλημμύρες, χιονοπτώσεις, σεισμοί, τεχνολογικά ατυχήματα μεγάλης έκτασης σε θάλασσα και βιομηχανίες). 

Η πολιτεία έχοντας την ευθύνη για τον καταμερισμό αρμοδιοτήτων δίνει τις κατευθυντήριες γραμμές για τη: 

Χάραξη στρατηγικών και τακτικών. 

Ορθή οργάνωση και εξοπλισμό των υπηρεσιών και διαμόρφωση επιχειρησιακής φιλοσοφίας. 

Έγκαιρη κινητοποίηση, δραστηριοποίηση, διεύθυνση και συντονισμό του ανθρωπίνου δυναμικού και μέσων. 

Και την δημιουργία δυνατοτήτων διοικητικής μέριμνας για την αντιμετώπιση προβλημάτων, τόσο των επιχειρησιακών δυνάμεων, όσο και των πληγέντων πολιτών. 

Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και προς ποια κατεύθυνση κατά την άποψή σας; Πολλοί αναρωτιούνται αν υπάρχει ετοιμότητα σε περίπτωση εκδήλωσης ενός πολύ άσχημου φαινομένου ή χρειάζονται επιπλέον μέτρα και δράσεις; 

Και βέβαια υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης αρκεί να αναγνωρίζουμε τις αδυναμίες και τις ελλείψεις στον συντονισμό όλων των εμπλεκομένων φορέων για την προστασία των πολιτών και των περιουσιών τους.  Έχει παρατηρηθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχει η απαιτούμενη ετοιμότητα λόγω της μη έγκαιρης πρόληψης σχεδιασμού και δράσης για να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. 

Φωτιές, πλημμύρες, χιόνια, σεισμοί; Υπάρχει διαβάθμιση επικινδυνότητας ή τελικά κάθε ένα από τα παραπάνω φυσικά φαινόμενα υπαγορεύει και τις ανάλογες δράσεις; 

Ανάλογα με την εξέλιξη του φαινομένου είναι και ο βαθμός επικινδυνότητας. Φυσικά και υπαγορεύει τις ανάλογες δράσεις και για το σκοπό αυτό καταρτίζονται τα σχέδια πρόληψης και αντιμετώπισής των  σε Περιφερειακό και Δημοτικό επίπεδο για το κάθε φυσικό φαινόμενο ξεχωριστά, στα οποία προσδιορίζονται: 

Εμπλεκόμενες υπηρεσίες και φορείς. 

Όργανα που διευθύνουν και συντονίζουν τις επιχειρησιακές δυνάμεις σε όλα τα επίπεδα. 

Πιστεύετε ότι οι πολίτες είναι κατάλληλα ενημερωμένοι σε περιπτώσεις ακραίων φυσικών φαινομένων; 

Η Γ.Γ.Π.Π. έχει δημιουργήσει ένα σύστημα επικοινωνίας και ροής πληροφοριών μεταξύ όλων των εμπλεκομένων υπηρεσιών και παραγόντων στη διαχείριση των κρίσεων με κεντρικούς αποδέκτες τις περιφέρειες και του δήμους, με στόχο πάντα την ενημέρωση των πολιτών τους. Γι' αυτό και εκδίδονται κάθε χρόνο έντυπα οδηγιών προστασίας πολιτών για το κάθε φυσικό φαινόμενο ξεχωριστά, και την ευθύνη της ενημέρωσης των πολιτών την έχουν τα αυτοτελή τμήματα Πολιτικής Προστασίας Περιφερειών και τα αυτοτελή Γραφεία Πολιτικής Προστασίας των Δήμων. 

Επιτροπή εκτίμησης και διαχείρισης κινδύνων. Πείτε μας κατά πόσο υφίσταται και αν πραγματικά παράγει έργο. 

Μέσα από τα ειδικά σχέδια που εκπονήθηκαν από τις ομάδες εργασίας σε κεντρικό επίπεδο, δόθηκαν ειδικότερες οδηγίες ή απαιτήσεις σχεδίασης προς τις Περιφέρειες και τους Δήμους για την εκ μέρους σύνταξης σχεδίων. Για το λόγο αυτό συνεδριάζουν τα Συντονιστικά Όργανα Πολιτικής Προστασίας σε περιφερειακό και δημοτικό επίπεδο με την συμμετοχή των εμπλεκόμενων υπηρεσιών για την ορθή διαχείριση και αντιμετώπιση των καιρικών και φυσικών φαινομένων. Βασικός στόχος της συνεδρίασης είναι ο συντονισμός και η συνεργασία των φορέων στην εκτέλεση των έργων και δράσεων που έχουν άμεση και καθοριστική προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των καιρικών και φυσικών φαινομένων. Η σύγκληση του Συντονιστικού Οργάνου πραγματοποιείται  ένα με δύο μήνες πριν από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου 1η Μαΐου και πριν από την χειμερινή περίοδο που ξεκινά από 1ης Οκτωβρίου. 

Θα μπορούσατε να δώσετε μια γενική συμβουλή στους πολίτες; 

Ο πολίτης θα πρέπει να ενημερώνεται από τα ΜΜΕ για τις οδηγίες που εκδίδουν η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. 

Να έχουν δικό τους σχέδιο αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών 

Να γνωρίζουν τον αριθμό έκτακτης ανάγκης (112) της αστυνομίας και της πυροσβεστικής υπηρεσίας 

Να μεριμνούν για τα παιδιά και τους ηλικιωμένους 

Να υπάρχει συνεχής ενημέρωση των πολιτών από τον Δήμο με ειδικά σεμινάρια.