Προσδοκίες Γονέων Παιδεύουσι Τέκνα...Πανελλήνιες!

Προσδοκίες Γονέων Παιδεύουσι Τέκνα...Πανελλήνιες!

Αν θα θέλαμε να δώσουμε μία περιγραφή των προσδοκιών, θα λέγαμε ότι οι προσδοκίες δείχνουν στο παιδί τις αξίες που είναι σημαντικές για τους γονείς και ταυτόχρονα εγκαθιδρύουν μέσα του σταθερά κριτήρια που μπορεί ανα πάσα στιγμή να καταφύγει. Την μία στιγμή ενδέχεται να ωφελούν την ανάπτυξη του παιδιού, την επόμενη όμως μπορούν να αποτελέσουν εμπόδια που εμποδίζουν την ανάπτυξή του.

Ένας από τους μεγαλύτερους ψυχολόγους ο Καρλ Γιουνγκ έχει δηλώσει εμφατικά τα εξής: 

«Το βαρύτερο φορτίο για ένα παιδί είναι η ζωή που δεν έζησαν οι γονείς του».

Όταν ο γονέας αναφέρει στο παιδί του: “περιμένω να γράψεις άριστα, περιμένω να περάσεις…” εδώ παρατηρείται η προσδοκία των γονιών για ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα. 

Σε ένα αποτέλεσμα όμως που τα παιδιά "επιβάλλεται" να ανταποκριθούν χωρίς να έχουν τον έλεγχο. Μέσα από αυτό τον τρόπο προσδοκιών καλούνται να μάθουν ότι το αποτέλεσμα είναι που μετράει πάνω από όλα και πρέπει να κάνουν τα πάντα για να πετύχουν αυτό που θέλουν οι γονείς τους.

Οι προσδοκίες των γονέων συνήθως γίνονται συμπεριφορές παιδιών. Όταν ένα παιδί ακούει καλά λόγια μόνο για τις διακρίσεις και τις επιτυχίες του θεωρεί ότι αυτά είναι τα μόνα για τα οποία αξίζει να παλεύει κάτι που αργά ή γρήγορα το οδηγεί στο ανικανοποίητο και στην εξουθένωση.

  • Τα παιδιά που δεν έχουν άνευ όρων αποδοχή από τους γονείς τους υποφέρουν και προσπαθούν μια ζωή να αποδείξουν την αξία τους.
  • Δεν είναι ευθύνη των παιδιών να ικανοποιήσουν τις προβολές και τις επιθυμίες των γονέων επειδή εκείνοι δεν πέτυχαν.
  • Να αποφεύγουμε λοιπόν την χρήση  πρώτου πληθυντικού, δεν δίνουν εξετάσεις οι γονείς, το παιδί δίνει, αγωνίζεται με τον τρόπο του και δικαιώνεται.
  • Είναι σημαντικό οι γονείς να είναι σε επαφή µε το δικό τους συναίσθημα, να µμπορέσουν να το αναγνωρίσουν προκειμένου να αντιληφθούν πού σταματούν αυτοί και πού ξεκινά το παιδί.
  • Δεν πυροδοτούμε οικογενειακούς καβγάδες γιατί έτσι αποσπούμε την προσοχή του παιδιού και διαταράσσουμε την ψυχική ηρεμία που χρειάζεται για να διαβάσει.
  • Ο καλύτερος τρόπος να καταπραΰνουν οι γονείς το άγχος του παιδιού στην περίοδο των πανελληνίων είναι να διατηρούν ένα ήρεμο και ευχάριστο κλίμα στο σπίτι.
  • Πάντα υπάρχουν εναλλακτικές και είναι ένα πολύ σημαντικό µμήνυμα που χρειάζεται να περάσουν οι γονείς στα παιδιά τους. 
  • Μαθαίνουμε στα παιδιά ότι οι εξετάσεις δεν αποτελούν αυτοσκοπό. Είναι μόνο ένα σκαλοπάτι της ζωής.

Η σχέση μας και η αγάπη μας για το παιδί δεν έχει καμία απολύτως σύνδεση με τις επιτυχίες και τις αποτυχίες του.

Η πρώτη ανάγκη των παιδιών ΔΕΝ είναι η αγάπη. Είναι η ΑΠΟΔΟΧΗ!

Και τα παιδιά λαχταρούν να τα αποδεχόμαστε όπως είναι και όχι όπως θα θέλαμε να είναι.