Ο χρυσός αριθμός

Ο χρυσός αριθμός

Η τέχνη της μουσικής επικράτησε ως θεία επειδή είναι το ακριβές αντίγραφο του νόμου που λειτουργεί στο σύμπαν. «Αν θέλεις να μάθεις τα μυστικά του σύμπαντος να σκέφτεσαι από την πλευρά της ενέργειας της συχνότητας και των δονήσεων» Νικολά Τέσλα.

Αυτή η θεωρία είναι και η θεωρία του Πυθαγόρα. Όπου ξεκινάμε από πολύ μακριά ,χρονικά, γιατί θεωρητικά τα θέματα είναι όλο και πιο επίκαιρα. 
Την εποχή λοιπόν εκείνη οι Πυθαγόρειοι ανακάλυψαν έναν άρρητο αριθμό –και άρρητοι είναι οι αριθμοί που δεν μπορούμε να εκφράσουμε ως κλάσμα δύο ακέραιων. Για παράδειγμα η τετραγωνική ρίζα του δύο είναι άρρητος αριθμός. Αυτή η ανακάλυψη προκάλεσε αμηχανία στους Πυθαγόρειους που την απέκρυψαν από τους υπόλοιπους της εποχής. Το μυστήριο είναι ότι αυτόν τον αριθμό τον συναντάμε στην ανάπτυξη των φυτών, στην κατανομή των φύλων σ’ ένα μίσχο και στα όστρακα. Στις αναλογίες του Παρθενώνα, στα διαχρονικά πρότυπα του αρμονικού ανθρώπινου σώματος, στον άνθρωπο του Βιτρούβιου –έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. 
Ακολουθώντας τα βήματα του αρχιτέκτονα της Αναγέννησης Λέον Μπαττίστα Αλμπέρτι και του γλύπτη Αντώνιο Φιλαρέτα, ο Λεονάρντο πίστευε ότι υπάρχει στενή σχέση ανάμεσα στην Ανατομία και την Αρχιτεκτονική. Τη δεκαετία του 1480 όταν πρόσφερε τις υπηρεσίες του στο Δούκα του Μιλάνου, εμβάθυνε στη σχέση των δύο επιστημών και δημιούργησε το διάσημο σχέδιο το 1487. Το σχέδιο βασίστηκε στην γραμματεία που είχε γράψει για το ανθρώπινο σώμα ο Ρωμαίος Αρχιτέκτονας Μάρκος Βιτρούβιος. Στην περιγραφή του αναφέρει: «Στο ανθρώπινο σώμα το κέντρο είναι ο ομφαλός» Επομένως αν ένας άνδρας  ξαπλώσει με το πρόσωπο προς τα επάνω, τα χέρια και τα πόδια σε ανάπτυξη και σχεδιάσουμε έναν κύκλο με κέντρο τον ομφαλό, τα δάχτυλα των ποδιών θα αγγίζουν την περιφέρεια του κύκλου. Ο λόγος από τον ομφαλό στα δάχτυλα των ποδιών και από το τριχωτό της κεφαλής στα δάχτυλα των ποδιών μας δίνει τον χρυσό αριθμό.

Ο Άκης ο Γκόλφης σε μια από τις εργασίες του για το Πανεπιστήμιο γράφει ότι η Μουσική είναι ρέουσα Αρχιτεκτονική και η Αρχιτεκτονική είναι στατική μουσική. 
Τι σχέση έχει όλο αυτό με τη χρήση της μουσικής ως θεραπεία; Λίγη υπομονή και τα συμπεράσματα θα είναι δικά σας.